zaterdag 14 maart 2015

Wat zegt Wilg er zelf over?

Waarom loop ik toch vast? Ik weet precies wat ik wil dat er gebeurt in mijn verhaal. Wilg en Otter gaan samen op pad om Distel (de panter van Wilg) op te halen. Toch lukt het me niet om er echt voor te gaan zitten.

Tijdens de workshop op de Paul Harland Dag, kregen wij als deelnemers de tip om een keer een brief te schrijven vanuit je personage aan jou als schrijver. Leuke opdracht, maar een beetje overbodig voor mij dacht ik. Want ik heb toch ieder personage goed uitgewerkt met een moodboard en een duidelijk woordweb? Maar nu denk ik dat deze oefening misschien precies is wat ik nodig heb. Wilg is een ingewikkeld personage en ik vermijd het om vanuit zijn perspectief te schrijven.

Beste Margriet,

Je zet me voor het blok. Ik wil Bloesem niet achterlaten bij Regen. Bloesem moet voor zichzelf leren opkomen. Ik wil dat niet voor haar doen, dat maakt haar zwak. Zwak in de ogen van Regen en in haar eigen ogen. Ze is niet zwak. Ze is dapper, alleen weet ze dat zelf nog niet. Als ik haar nu achterlaat bij Regen dan gaat het misschien weer mis tussen die twee. Ik haat het dat ik er de vorige keer iets van heb gezegd, maar ik denk ook dat Bloesem mij nodig heeft om te voelen dat er iemand achter haar staat. 
Nu wil jij dat ik die twee achterlaat en samen met Otter naar Distel ga zoeken. Begrijp me goed ik kan Distel echt niet missen, maar ik denk niet dat het goed is voor een panter mee te gaan op een boot. Hij zou vrij moeten zijn. Waarom loopt hij achter mij aan? Waarom gedraagt hij zich niet zoals een wild dier? Hij hoort in het woud, niet op een boot. 
Daar sta ik dan, voor dat blok van jou. Ik wil Bloesem helpen, ik heb het beloofd en ik verbreek mijn beloftes niet. Maar Distel is mijn enige echte vriend, ik wil hem niet moeten missen. Nou wil jij dat ik hem ga halen en dan meeneem op de boot en daarom loop jij dus vast met je boek, want dat wil ik dus niet. Dat is niet goed voor hem. En als ik het hem vraag, dan gaat hij mee. Hij volgt mij, ook op die boot en dan zal ik mij schuldig voelen, dat ik hem dat aandoe. 
En dan is er ook nog Otter. Ik ken hem niet. Ik vertrouw hem niet. Waarom moet hij met mij mee? Wat wil hij dan gaan doen? Waarom helpt hij ons? En waar wil hij ons naartoe brengen met die boot van hem? 

Wilg

Tja, wat kan ik ervan zeggen? Opdracht geslaagd. Het heeft me heel veel inzicht gegeven om dit zo op te schrijven. Ik wil iets van een personage wat niet bij zijn karakter past. Dit geeft stof tot nadenken. En ik raad het iedere schrijver aan die vastloopt met zijn verhaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten