vrijdag 26 december 2014

Wat betekent kerst voor jou?

Wat vier je tijdens de kerstdagen als je niet gelovig bent? Voor mij bestaat kerstmis uit vijf verschillende gebruiken die in één feest gegoten zijn. Als je de geboorte van Jezus buiten beschouwing houdt, dan hou je nog vier gebruiken over. En misschien mag wat ik vier eigenlijk geen kerstmis heten en zou ik eigenlijk op 21 december moeten feesten, maar dit is wat ik vier.

Foto: 2010

De kerstboom:
De Romeinen en de Germanen deden het al, een boom versieren zo rond de kersttijd. Waarom? Onder andere om de hoop op lente te tonen. 

Ik vind het erg gezellig zo'n groene boom in huis als de natuur om mij heen juist zo dor en droog is.


Cadeautjes:
Ook dit gebruik vindt zijn oorsprong bij de Romeinen, die tijdens het vieren van Saturnalia elkaar cadeautjes gaven. Voornamelijk om de gastheer of gastvrouw te bedanken voor een goed diner. Mijn man en ik geven elkaar ook cadeautjes tijdens deze dagen. 

Ik vind het fijn om tijdens deze donkere dagen, waar je soms wel een beetje treurig van kan worden, elkaar te laten weten dat je om elkaar geeft. Dit jaar kreeg ik sloffen en een dekentje met mouwen. Heerlijk, zo kan ik lekker warm wegkruipen in de bank en heb ik ook nog mijn handen vrij voor een kop warme chocolademelk.


Samen zijn en dineren:
Van oudsher zochten de mensen in deze donkere dagen elkaar al op om samen te dineren. Ze vierden onder andere dat de laatste gewassen geoogst waren en de nieuwe zaden ingezaaid. 

Nou vier ik dat natuurlijk zelf niet, want in de huidige tijd is er altijd genoeg te eten, maar ik vind het wel fijn om tijdens deze koude dagen elkaar op te zoeken en samen te eten en stil te staan bij al het geluk wat je samen deelt. Wij dineren elk jaar samen met mijn ouders, zussen, zwagers en hun kinderen.


Equinox/zonnewende:
De meeste gebruiken van de Germanen en de Romeinen die we tijdens de kerstdagen nog steeds hanteren, draaiden om de Equinox of ook wel de zonnewende of winterwende genoemd. Dit jaar viel de Equinox op 21 december. Het is de kortste dag van het jaar en vanaf dat moment zullen de dagen weer langzaam gaan lengen. 

Persoonlijk vindt ik dit het mooiste deel van de oude tradities. Lichtjes in huis halen om het duister te verdrijven.

Voor Tamarah betekent kerst iets heel anders, dat kan je hier lezen. En wat betekent kerst voor jou?

1 opmerking: