woensdag 24 december 2014

Kromkommer voor bijzondere groenten

Al weer anderhalve week geleden, bezochten een vriendin en ik de 'Zelfgemaakte markt' in Utrecht. Naast prachtige handgemaakte spulletjes, waren er ook heel veel kraampjes met bijzonder voedsel. Daar vond ik de wortelsoep van Kromkommer. Ik werd meteen blij toen ik die grappig gevormde groenten zag liggen. Een tijdje terug zag ik in een filmpje hoe een supermarkt in Frankrijk deze vreemde groenten gewoon in de winkel verkocht en vond het maar stom dat dit niet in Nederland gebeurde.


Toen er vroeger een keer een vreemd gevormd worteltje of appeltje in de fruitschaal lag, dacht ik altijd dat dit een heel bijzonder en zeldzaam stukje groente of fruit was. Ik dacht dat alle worteltjes er zou uit zagen zoals de wortel op mijn foto hierboven. Wist ik veel dat er heel veel kromme wortels en bobbelige appels bestaan. Ze worden gewoon weggegooid, omdat ze niet 'mooi' genoeg zijn. Schandalig vind ik.

Gelukkig bestaat er in Nederland Kromkommer, een leuk bedrijfje dat hun gekke groenten direct bij de telers koopt en er lekkere soep van maakt. En langzaam aan beginnen grotere supermarkten ook mee te doen.

Ik vond de soep een beetje zuur, maar verder wel erg lekker. Zou jij kromme of bobbelige groenten kopen als ze bij jou in de supermarkt lagen?

3 opmerkingen:

  1. Ja hoor! Het smaakt nog steeds naar wortel, ook al is hij krom. Dit jaar hebben wij wortels uit eigen tuin en sommige hebben de meest creatieve vormen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het zelf echt nog nooit gegeten, misschien toch maar eens doen

    BeantwoordenVerwijderen