vrijdag 3 oktober 2014

Zussen

Dinsdag was het broers- en zussendag. Natuurlijk hoorde ik dat pas op de dag zelf en had dus geen leuk blogbericht klaar staan. Nu dan alsnog een ode aan mijn zussen.

Iets meer dan dertig jaar geleden werd ik geboren. Het derde meisje en het kleine zusje van mijn tiener zussen. Ik ben een echt nakomertje, een bewuste keuze van mijn ouders. Mijn zussen zijn 10 en 12 jaar ouder dan ik. Ze hebben op mij mogen passen en mij natuurlijk ontzettend verwend.


Toen ik een jaar of zeven was maakte ik samen met mijn zussen bandjes met radioprogramma's, die we op een cassettebandje opnamen. Helaas zijn die bandjes verloren gegaan, omdat je als kind niet inziet hoe leuk het is om zoiets later nog te kunnen beluisteren. Dus nam ik er na een tijdje muziek overheen op.

Mijn grote zussen leerden me rolschaatsen en hard meezingen met de Bangles. 

In de tijd dat we nog met zijn allen op vakantie gingen, zaten we met zijn drieën op de achterbank van de auto. Ieder met zijn eigen walkman op of samen rode auto's tellen. Ik werd altijd een beetje wagenziek, dus mocht ik dwars over de schoot van mijn twee zussen liggen.


Mijn oudste zus ging al op haar achttiende op kamers wonen. Ik was pas zes en zag haar toen alleen nog in het weekend. En na een tijdje steeds minder dan dat. Ondanks haar drukke studentenleven, bleef L. altijd interesse in mij tonen. Als ze mijn ouders belde, vroeg ze ook altijd of ik aan de telefoon wilde komen. En dan kletsten we vaak ruim een uur. Ook mocht ik af en toe bij haar gaan logeren, dan ging ik alleen met de trein. Mijn ouders vonden het best spannend. Ze zette mij af op het station en mijn zus haalde me weer op van het station van bestemming. Ze deelde met een vriendin een appartement, wat heel erg gezellig was. Met een zitbad, dat vond ik zo gek. Als ik daar kwam logeren mocht ik altijd Belle en het Beest kijken. Toen ik wat ouder werd, nam L. me mee shoppen en spraken we over jongens en school. En toen ze een vriend kreeg, mocht hij DJ zijn op mijn fuif voor mijn twaalfde verjaardag.


Mijn andere zus ging ook al vroeg het huis uit. Toen ik 8 of 9 jaar oud was. Zij werkte nog in ons dorp, dus kwam ze ieder weekend thuis. Ze had ook een vriendje, wat ik ontzettend interessant vond. Dat vriendje is nu haar man. Grappig is dat eigenlijk, zowel mijn ouders als mijn zussen als ik zelf hadden al voor hun twintigste de liefde van hun leven gevonden.

M. woont niet ver van ons vandaan en ik kom daar nog steeds graag. Ik pas regelmatig op haar kinderen, waarna ik vaak nog lang blijf plakken als M. weer thuis komt en de oppastijd verstreken is. M. en ik praten bijna nooit over koetjes en kalfjes, het worden meestal diepe gesprekken met een goed glas wijn.

3 opmerkingen:

  1. Mooie herinneringen! X L.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te lezen zeg! Tof dat je ondanks het leeftijdsverschil leuke momenten en tijd met elkaar doorbrengen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tijdens mijn middelbare schooltijd, was ik nog het enige thuiswonende kind in ons gezin. Toen voelde ik me soms wel enig kind. Het is toch anders om zo'n leeftijdsverschil te hebben. Maar zeker nu we volwassen zijn is het leeftijdsverschil minder duidelijk aanwezig. Al blijf ik altijd het kleintje en word ik nog altijd het meeste verwend.

      Verwijderen