zondag 27 april 2014

Write-ins en wedstrijden

Wat is een write-in? Een write-in is een bijeenkomst van schrijvers met de bedoeling om tips uit te wisselen en te schrijven.
Ik nam mijn laptop mee in een niet al te geschikte tas, waardoor ik met spierpijn in mijn schouders op de bovenste verdieping van de La Place in Utrecht arriveerde. Het was de tweede write-in die ik bijwoonde. Beide keren in hetzelfde gezelschap. Een tijdje terug, rond de start van NaNoWriMo (National Novel Writing Month), richtte een kennis een schrijversgroepje op. Het wierp voor mij meteen vruchten af. De andere leden van het groepje hebben het hele proces van schrijven van een boek van begin tot einde al eens meegemaakt, een van hen heeft zelfs al contact gehad met uitgevers en een ander heeft al een aantal publicaties van korte verhalen op haar naam staan. Ik voel me echt een beginneling, maar ben gretig om te leren.
Een hele hoop dingen binnen het schrijfproces doe ik vanzelf. Ik denk er niet bij na en doe ze omdat ik denk dat het logisch is. Zoals het uitwerken van personages, plotlijnen, tijdslijn en de setting in een notitieboekje. Maar ik maak ook net zoveel beginnersfouten. Zoals het weglaten van beschrijvingen, het steeds maar herlezen en aanpassen van mijn tekst met het idee dat de eerste versie meteen de juiste versie moet zijn. Gelukkig herkennen de anderen zich daar ook in, en krijg ik van alle kanten tips om deze fouten te vermijden.

Een schrijvers community is leuk. Niet alleen is het nuttig om tips uit te wisselen, het houdt je scherp, gemotiveerd en op de hoogte van actualiteiten in schrijversland. Zo schreef ik vorig weekend op één dag meer dan ooit, omdat ik wist dat er een write-in aan zat te komen en ik niet vast wilde zitten in een schrijversblokkade. Dat hielp, want ik kon vooruit. Al kwam ik er achter dat een write-in niet bedoeld is voor productiviteit. Het wekt inspiratie op en misschien verhoogt het je productiviteit als je weer thuis bent, maar tijdens de write-in heb ik veel minder geschreven dan ik me voorgenomen had. Dat heeft twee redenen, ten eerste schrijf ik niet goed in een onrustige omgeving met veel omgevingsgeluiden, ten tweede waren er genoeg gesprekken waar ik graag aan wilde deelnemen. 

 
Verhalenwedstrijd. Tijdens de write-in werd ik op de hoogte gebracht van allerlei schrijfwedstrijden waar ik mogelijkerwijs aan deel kon nemen.
Online op onze groepspagina, was de vraag gesteld: "Aan welke schrijfwedstrijden willen jullie dit jaar mee doen?"
Mijn antwoord daarop was: "Geen enkele."
Het was mijn bedoeling om me volledig te concentreren op mijn boek. Ik heb al genoeg tijd verloren aan schrijversblokkades en het schrijven van een kort verhaal leidt me alleen maar af. Maar.... het meedoen met een wedstrijd heeft ook voordelen. Je verhaal wordt van jurycommentaar voorzien! Dat geeft de mogelijkheid om midden in je schrijfproces feedback te krijgen op je schrijfstijl van een professionele jury. Dat is voor het schrijven van mijn boek erg waardevol.

Het idee om aan een wedstrijd mee te gaan doen, bleef mij bezig houden. Ik besloot de webpagina van de Paul Harland Prijs te bezoeken en het regelement te lezen. Vannacht beschreef ik twee concepten in verschillende schrijfstijlen. De ik-vorm verleden tijd, wat mij het gemakkelijkste af gaat, en de hij-vorm tegenwoordige tijd, wat ik gebruik in mijn boek. Ik denk erover om beide verhalen uit te werken en in te sturen. Maar voor ik aan de slag ga, moet ik me goed voorbereiden. Op de website voor de PHP, is een HIER een goed stuk te lezen. Mocht je ook willen schrijven, raad ik het je van harte aan, neem er wel even de tijd voor het is een lang artikel.

4 opmerkingen: