zaterdag 26 april 2014

Bladluizenfeest

Aan alle kanten springen de knopjes open. Elke dag is er iets nieuws te ontdekken in mijn tuin. Van een nieuw sprietje uit een bloembol die zich door de aarde omhoog werkt tot de prachtige roze bloemetjes die zich van de een op de andere dag openden. Helaas zie ik ook heel veel gaatjes, gaatjes in de bladeren van mijn struik malva en gaatjes in de bloemblaadjes van mijn viooltjes. De boosdoeners zijn bladluizen. Honderden bladluizen die zich te goed doen aan mijn tuin. En die met tientallen feestjes houden op mijn rozenknoppen. Ik dacht dat ze zich alleen aan de achterste hoek van de tuin bevonden, maar toen ik een kopje munt thee zette, vond ik de kleine monsters ook in mijn theekopje drijven. (Ik had de munt echt van te voren gewassen). 

 
Mijn eerste actie was het spuiten van biologisch gif. Dat hielp wel een beetje. Ik herhaalde het en dacht even dat ik van de plaag af was. Maar helaas na een paar dagen zagen de takjes van mijn planten weer groen van de luizen. Ik had al wel een paar lieveheersbeestjes die hun uiterste best deden in de strijd tegen de bladvreters. Dat gingen ze natuurlijk nooit redden, ze hadden versterking nodig. Dus bestelde ik online, want je kan het niet in de winkel kopen, een zakje lieveheersbeestlarven. Ik heb de larven drie dagen geleden in de tuin uitgezet en nu klimmen ze al tot in de top van mijn stuikmalva. Hopelijk winnen mijn nieuwe zwarte vriendjes het gevecht. Ik heb ook een zakje bloemzaden uitgestrooit, waar klaprozen, korenbloemen en gele margrieten uit moeten komen. Dat zijn de lievelings bloemen van lieveheersbeestjes. Daar verwildert je tuin wel een beetje van, maar dat lijkt me wel mooi.

 
 
Ook de hommels bezoeken mijn tuin al weer. En mijn sering wordt ieder jaar mooier. Het is een stekje van de boom die bij mijn ouders in de tuin staat. Inmiddels is mijn sering ook al bijna een boom te noemen. Op de laatste foto zie je het eerste sprietje van mijn avocadopit. Ik zag hoe een van mijn vrienden vorig jaar een klein plantje uit een avocadopit wist te kweken. Dat wilde ik ook. De pit heeft vorige zomer tot halverwege in een potje met water gestaan. Toen het worteltje lang genoeg werd heb ik de pit in een potje met aarde gezet. In de herfst en winter is de wortel flink gaan groeien, maar pas nu de zon tevoorschijn komt en ik de pit regelmatig op de tuintafel in de warmte zet, groeit er ook een blaadje uit. Vandaag zet ik hem in een grotere pot en bedek hem verder met aarde zodat alleen dat ene blaadje er nog bovenuit steekt. Ik ben heel benieuwd of het me gaat lukken er een plant uit te kweken. Ik hou jullie op de hoogte.           
                         
 
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten